Jak dobrać odpowiednie klocki hamulcowe do rodzaju motocykla i naszego stylu jazdy?
Sprawa nie jest wcale taka oczywista, dlatego postanowiliśmy przebrnąć przez ofertę producenta EBC BRAKES i dokonać ich podziału.
Każdy właściciel motocykla lub skutera zdaje sobie sprawę z tego, że jego pojazd wymaga uwagi i troski: klocki hamulcowe to jeden z tych elementów, które są narażone na największe obciążenia podczas użytkowania jednośladu. Dlatego też oprócz ich terminowej wymiany musisz jeszcze wiedzieć jak dobrać do twojego motocykla odpowiednie klocki.
Poniższa szczegółowa analiza przeprowadzi cię przez labirynt różnych mieszanek, kolorów, nazewnictwa oraz rodzajów klocków. Mamy nadzieję, że przewodnik okaże się pomocny nie tylko wtedy gdy nadejdzie czas serwisowania motocykla, lecz posłuży również jako kompendium umożliwiające lepsze zrozumienie.
Seria FA - seria organicznych klocków kevlarowych. Są najlepszym wyborem dla użytkowników motocykli o turystycznym, miejskim i klasycznym charakterze. Szczególnie polecane dla motocyklistów preferujących spokojny styl jazdy. Klocki cechuje: średnia żywotność, niskie zużycie tarcz hamulcowych, niski współczynnik tarcia, wystarczająca stabilność temperaturowa.
Seria FA V - klocki z okładziną semi-sintermetalową (okładzina organiczna z 30% domieszką spieku metali). Produkt ten jest skierowany w stronę ciężkich motocykli turystycznych, cruiserów i jest szczególnie atrakcyjny jako opcja dla motocykli klasycznych. Klocki cechuje: przystępna cena w stosunku do jakości, niskie zużycie tarcz, zwiększona żywotność.
Seria FA VLD - klocki hamulcowe serii z VLD zostały wykonane ze specjalnego materiału organicznego oraz mieszaniny spieków, płytka nośna jest chromowana. Klocki są przeznaczone do ciężkich motocykli szosowych. Klocki cechuje: zwiększona żywotność, niskie zużycie tarcz.
Seria FA R - klocki motocyklowe produkowane ze spieków stopów miedzi, zalecane do sportu off-road i jazdy użytkowej po bezdrożach. Przeznaczone do użytku sportowego w motocrossie i ATV. Klocki cechuje: najwyższa trwałość w bardzo trudnych warunkach (w błocie, piachu, wodzie), doskonała siła hamowania.
Seria FA TT - dobrej klasy klocki na bazie mieszanki karbonowej, która pozwala na skuteczne hamowanie w pojazdach o różnej masie. Przeznaczone do użytku sportowego w motocrossie i ATV. Klocki cechuje: dobra siła hamowania, dobra trwałość w suchych warunkach.
Seria FA HH - klocki klasy Superbike wykonane ze stopów spieków miedzi, wyposażone w radiator chłodzący ze stali nierdzewnej dla zacisków o tłoczkach bez izolatorów termicznych. Szczególnie polecane do motocykli sportowych oraz turystycznych średnich i ciężich. Klocki cechuje: wysoki współczynnik tarcia, maskymalna moc hamowania, wysoka stabilność temperaturowa, zwiększona żywotność.
Seria SFA - nowa gama organicznych klocków hamulcowych do skuterów, wyprodukowanych z najszlachetniejszych materiałów najwyższej jakości, przeznaczone do lżejszych motocykli takich jak skutery. Klocki cechuje: w niewielkim stopniu zużywają tarcze hamulcowe, niewysoka stabilność temperaturowa, niski współczynnik tarcia, przystępna cena w stosunku do jakości.
Seria SFAC - nowa gama spiekanych klocków hamulcowych z mieszanką miedzi i karbonu, dedykowane do skuterów o dużych mocach i dużej masie. Klocki cechuje: dobra żywotność, niski wpływ na zużywanie tarcz, wydajniejsza siła hamowania.
Seria SFA HH - nowa gama spiekanych klocków hamulcowych do skuterów z najszlachetniejszych materiałów najwyższej jakości, dedykowane do skuterów o dużych mocach i dużej masie. Odpowiednik klocków motocyklowych HH. Klocki cechuje: dobra żywotność, dobra początkowa reakcja już od zimnych hamulców, przystępna cena w stosunku do jakości.
Seria EPFA - klocki dla motocykli sportowych dla użytkowników jeżdzących na torze wyścigowym np. na tzw. track days, a także preferujących wybitnie sportowy styl jazdy na ulicy. Klocki cechuje: wysoka stabilność temperaturowa, zwiększony współczynnik tarcia, doskonała dozowalność, zwiększona trwałość, perforowane płytki radiatora ze stali nierdzewnej.
Seria GPFA - klocki hamulcowe przeznaczone do motocykli wyścigowych, przeznaczonych wyłączenie na tor wyścigowy. Klocki cechuje: najwyższa stabilność temperaturowa, bardzo wysoki współczynnik tarcia, wydajne wychładzanie cylinderków hamulcowych, perforowane płytki radiatora ze stali nierdzewnej.
Seria GPFAX - Klocki hamulcowe przeznaczone wyłącznie do użytku na zamkniętych torach, a jazda po ulicach z tym materiałem jest wysoce niewskazana i niebezpieczna. Tak wysoki poziom tarcia, jaki zapewniają te klocki, jest przeznaczony do idealnych warunków na torze z oponami wyścigowymi lub slickami na przygotowanych do tego powierzchniach asfaltowych, a NIE do użytku z oponami drogowymi lub na autostradzie. Ten materiał nie jest zatwierdzony przez ECE R 90 ani nie jest testowany przez TUV z niemieckim ABE.
Seria MXS - klocki hamulcowe wyprodukowane w USA ze spieków stopów miedzi z wykończoną diamentem powierzchnią. Dostarczane w komplecie wraz z pinem mocującym. Odpowiednie do motocykli crossowych, enduro oraz ATV. Klocki cechuje: ultra wysoki współczynnik tarcia, zapewniają szybkie hamowanie.
Seria SXR - klocki hamulcowe z formułą wyścigową są najnowszą ofertą dla rynku SxS i zapewniają niezrównaną trwałość hamowania i zużycia w porównaniu do standardowych lub innych klocków zamiennych. Wyprodukowane w USA, nowe klocki EBC są spiekane w specjalnie zaprojektowanym piecu, aby uzyskać najwyższej jakości mieszankę materiałów wyścigowych, które zapewniają ogromne tarcie i stabilność termiczną. Odporna na błoto, piasek i ścieranie, nowa gama EBC SXR jest dostępna dla wszystkich popularnych modeli SSV (Side by Side).